Om een goede basiskennis op te bouwen van wat klimaatverandering eigenlijk is, zijn er basislessen ontwikkeld. Deze zijn grotendeels geïnspireerd op de eerste hoofdstukken van het boek ‘Only Planet’. Deze lessen kunnen als totaalpakket worden aangeboden, waarbij enkele of alle lessen worden gegeven voorafgaand aan de start van KlimaatKlas. Een andere optie is om zelf te bepalen welke basislessen voorwaardelijk zijn om met een route van Klimaatklas te kunnen werken. In dat geval bouw je het programma modulair op.
In deze lessen leren leerlingen over de rol van CO2, het broeikaseffect en extreem weer.
Hieronder vind je een overzicht van wat er per les wat de doelen zijn en welke activiteiten ondersteunend zijn in het bereiken van die doelen.
Les | Lesdoelen: | Activiteiten: |
1. Extreem weer | Ik kan aangeven welke natuurverschijnselen er wel en niet onder ‘extreem weer’ vallen
Ik begrijp dat extreem weer of periodes van hitte, droogte of regenval samenhangen met klimaatverandering |
Het praten en lezen over ‘Honderd uur nacht’ van Anna Woltz.
Gesprekken die worden ingeleid met een aantal filmpjes met vragen. Het uitwerken van een opdracht met behulp van een bronnenblad. |
2. Elk voordeel heb z’n nadeel | Ik kan vertellen hoe klimaatverandering ontstaat en waarom dit vooral een probleem is voor de mens en de natuur
Ik kan uitleggen welke oplossingen er nu al mogelijk zijn in Nederland om klimaatverandering tegen te gaan |
Gesprekken die worden ingeleid met een aantal filmpjes.
Vijf rijke teksten uit ‘Palmen op de Noordpool’ die eerst gezamenlijk en daarna in tweetallen worden gelezen en waar opdrachten over gemaakt worden. |
3. Gas in de klas | Ik kan een eenvoudige kringloop van gassen (stikstof, zuurstof, koolstofdioxide en waterdamp) in het klaslokaal tekenen
Ik kan in enkele zinnen beschrijven wat het broeikaseffect is |
Co2-metingen in de klas
Kringloop tekenen op basis van informatie Vragen beantwoorden over het bronnenblad over het broeikaseffect |
4. De ijshockeystick | Ik kan samen met een andere leerlingen eigen lijngrafiek tekenen over onze lengte
Ik kan lijngrafieken interpreteren over de rol van de mens in de afgelopen 200 jaar Ik kan fantaseren en uitleggen hoe we de ijshockeystick gaan ombuigen voor het einde van de 21ste eeuw. |
Grafieken uittekenen over het verloop van de eigen lengte en deze met elkaar vergelijken.
Het bekijken en bespreken van lijngrafieken die verschillende aspecten laten zien van de voorbije 200 jaar. De ijshockeystick ‘ombuigen’ door een scenario te schetsen tot aan het einde van de 21ste eeuw. |
5. Grenzen bewaken | Ik herken mijn eigen grenzen en begrijp wat er gebeurt als deze niet door mijzelf of een ander worden gerespecteerd.
Ik ken de 9 planetaire grenzen en ik kan uitleggen waarom ze zo belangrijk zijn. |
Het stelling nemen over je eigen relatie met de natuur en dit met elkaar bespreken.
Het verdiepen in je eigen grenzen en nadenken over hoe je deze bewaakt. Het kennismaken met de 9 planetaire grenzen, waarbij deze worden gekoppeld aan bijpassende plaatjes (matchen) |